divendres, 14 de novembre del 2014

Mírian Enciso

L'aprenentatge vivencial ha de tenir una reflexió per fer-lo conscient.

3 comentaris:

  1. Els nens i nenes de P5 fa dies que discutim sobre el termòmetre. "Què és fred? Què és calor?" I no acabem d'entendre com funciona el termòmetre i com l'interpretem.
    Així que organitzem una sessió d'experimentació perquè observin en parelles el que passa amb aigua calenta i amb aigua freda i ho representin.
    Ara ens queda veure el treball que ha fet cadascú i veure com ho expliquem a algú que no sap el que hem descobert.
    També hem de veure si els diferents graus (ºC i ºF) volen dir alguna cosa o no.

    ResponElimina
  2. Hola Míriam,
    Ja li has preguntat als nens per a què serveix el termòmetre?. Els has deixat que contestin amb naturalitat? Estic segur que n’hi haurà uns quants que diran coses força interessants. L’altra cosa és saber-lo llegir i podríem experimentar per parlar sobre “quan diu el termòmetre que hi ha més calor” “quan diu que hi ha menys calor” i veure què diuen i deixar que parlin argumentant. Seria xulíssim, si veure si relacionen la quantitat de calor amb els nombres que té el termòmetre. Ë s adir a nombre més gran, li correspon més quantitat de calor.
    Els termòmetres no mesuren fred, ja que el fred és una sensació del nostre cos quan disminueix la quantitat de calor. Els termòmetres mesuren quantitat de calor. Per això potser una experiència interessant seria una palangana amb aigua calenta i prendre la temperatura (quantitat de calor) i escriure-la. Deixar una estona i tornar a prendre la temperatura i escriure-la al costat.
    Què ha passat?
    On ha anat el calor?
    Mesurar és comparar.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs la veritat és que alguns ho tenien molt clar i d'altres no tant. Era curiós com relacionaven les lletres de ºC i ºF amb Calor i Fred. Tot i havent-ho experimentat per ells mateixos n'hi va haver que encara no els quedava clar... perquè allò que els deia el cap no era la realitat que estaven experimentant. Per la majoria els números de l'esquerra (ºC) eren els de la calor i els de la dreta (ºF) els del fred... malgrat veure que amb l'aigua calenta pujava i amb la freda baixava.
      Al final vam anar a preguntar als nens de 5e i 6é si sabien què volien dir aquelles lletres ja que només teníem idees però no ho sabíem del cert.
      Encara tenim a mitges la construcció del nostre termòmetre d'aula... així que anirem veient quins dubtes i temes van sorgint. ;)

      Míriam

      Elimina