diumenge, 26 d’octubre del 2014

INGRID LÓPEZ



EL PLAER D'IMAGINAR PER, DESPRÉS, DESCOBRIR 
A partir de la pell d'una traràntula que porten a la classe, sorgeixen dubtes:
"COM ÉS QUE LES ARANYES FAN TERANYINES I PIQUEN ?" (p4)
Imaginen la forma de la teranyina..., cadascú des de la seva pròpia percepció i intuïció.

3 comentaris:

  1. Bon dia Íngrid, què xulo això de que us apareguin dubtes a partir de la observació de la pell d'una taràntula. El dibuix que ens mostres porta per títol "HEM INVESTIGAT" quins passos heu fet en aquesta investigació?.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja fa unes setmanes que en Max va portar a la classe la pell d'una taràntula. Tot emocionat la va mostrar als seus companys a la rotllana que, encuriosits, la van observar amb expectació.

      1er PAS: Conversa inicial + dibuix de l'observació
      Aprofitant aquesta situació els vaig preguntar "què és una taràntula?". Tot seguit, es va generar una conversa rica i plena de coneixements previs sobre el tema (alguns nens van dir que era un bitxo, d'altres que estava mort..., fins que algú va dir que era una aranya grossa i que, a més, picava. )
      D'altres nens van comentar, fins i tot, que també picava l'escorpí o les abelles. Sorgeixen altres dubtes com si totes les aranyes piquen, si només piquen les petites i algú assegura que "piquen per la boca i és vermella"
      Un cop la van observar, van fer un dibuix per plasmar tota l'experiència viscuda a la rotllana.

      2n Pas: Conversa i tria
      Veient l'interès que va generar el tema, els vaig preguntar on podriem trobar informació sobre taràntules i/o aranyes. Els mateixos nens van respondre que podíem buscar llibres o anar a l'ordinador.
      És llavors quan vaig fer la proposta de què volien saber de les aranyes, què volien investigar. A partir de l'aportació de diferents nens van sorgir diferents preguntes: Com és que les aranyes piquen, per on i com és que fan teranyines ?
      Dies després vam anar a la biblioteca i vam aprofitar per demanar llibres d'aranyes (llibres d'imatges i consulta). Paral·lelament, també va haver-hi nens de la classe que en van portar des de casa .

      3r pas: Consulta de llibres + conversa + dibuix
      Arriba el moment de consultar els llibres de la biblioteca. Abans, però, hi ha nens que comencen a explicar coses més fonamentades sobre les aranyes (dels llibres que porten de casa: per on piquen les aranyes, algú parla del verí i per on surt la teranyina...).
      Fem, alhora, altres descobriments en els llibres: com són, quants ulls i potes tenen, què mengen i per on surt el verí.
      En acabar, tornen a fer un dibuix incorporant les noves descobertes.

      4rt pas: Primeres respostes
      Continuem consultant els llibres a la rotllana i en forma de conversa. Descobrim que hi ha diferents tipus d'aranyes (les que fan teranyines i les que piquen). Descobrim que la taràntula és de les que piquen i ho fa per caçar.
      Després d'haver investigat això en els llibres, els proposo que s'imaginin la forma d'una teranyina. Fan el dibuix a partir de la seva percepció i intuïció.

      Elimina
  2. També pot ser bo reflexionar sobre com saben que l'aranya que han portat està morta? com es diferencien els animals morts dels vius? així podem anar desfilant el fil que ens pot portar a la definició d'esser viu, i les seves funcions. Des d'una foto, és pot saber si l'animal és mort o viu?

    ResponElimina